Monday, December 24, 2012

Mak Ayah

makin hari makin meningkat usia,
makin meningkat usia, makin dekat dengan Dia~

Allah, panjangkanlah umor ibubapa aku...
sihatkan lah pemikiran, kesihatan, dan tingkahlaku mereka...
supaya aku dapat beri mereka satu senyuman kesyukuran dengan kejayaanku nanti :-)

kelmarin,
diri ni dalam kereta menunggu mak ayah beli barang di kedai runcit tu~
aku tongkat dagu kat arm rest tu...sambil2 usha dorang. tetiba, hati ni tersentuh. watkan aku rsa satu kesedaran. dari raut wajah keduanya, masing2 niat untuk bina empayar keluarga. memikirkan masa depan anak2. mengatur satu persatu masalah and cari cara untuk diselesaikan. smua untuk KELUARGA ;-( aku??

bila nak balek penang kan, aku rasa malaih sangat. sebab nak naek bas smua. renyah!
tpi once aku sampai ja stesen butterworth, nampak kereta ayah mai amek. hati aku rasa laen.

"wiii....bestnya~ tak sabaq tengok benda baru kat umah"

nie la harapan aku slalu. haha~
tapi memang btoi. slalu bila aku masuk ja kereta...ayah mesti ckap "haa...dy tak tengok lagi....blablabla"
pastu mak reply "ish...nak habaq dah~~punya tak sabaq2~"

haha...tu lah mak ayah aku. dari aku kecik sampai la, tak pernah buat aku rsa down. means down untuk aku dapatkan sesuatu. bukan sebab anak bongsu ka apa. cuma mak ayah nak aku target sesuatu then ada sebab yang elok. baru dapat.

ayah plak jenis suka jaga quality. beli papa ja, kalau leh nak yang terbaek. bukan kaya ka apa, cuma bagi dia, quality tak ok, buat apa beli. nanti rosak n bla bla bla....
mak plak jenis tak halang.cuma dia suka nasihat yang tbaek untuk keluarga...

sejak balik 3 hari ni, aku kluar gi merata2 ngan mak ayah. macam2 pengalaman. boleh kata setiap kali aku balek, ada ja crita and experience aku dapat untuk hidup.

then, tadi petang...kluar gi jalan2, sambil2 tu ayah ada cakap satu ungkapan yang wat aku tersentuh sebagai sorang anak yang kurang memberi kasih sayang yang sepatutnya thadap mak ayah.

"alhamdulillah....ayah rasa lega sangat bila tengok keadaan keluarga macam nie, walaupun tak sesenang mana, tapi ayah dapat bagi hampa smua masuk U...walaupun ada macam2 masalah~ayah rsa tugas ayah dah berjaya smpai ayah nak pencen nex year,ayah syukur sangat,kan mak~".

aku terdiam. air mata mula ada kat mata. tapi tak menitis pon. aku tahan and wat2 epi :-) ;-(

seyes aku tak tipu....
setiap hari setiap jam setiap saat....
tak penah aku tengok mak ayah tak amek berat sal family. apa yang dorg wat, smua untuk kami 5 adek bradik. untuk bagi kami rsa sempurna dalam hidup. balek ja cuti, mesti bawak aku pergi makan sana sini sebagai tanda meraikan. then bila salah sorang ada sesuatu masalah, mesti family akan meeting. untuk selesaikan. alhamdulillah.... tu satu hubungan kekeluargaan yang aku rsa syukur sangat ;-(

banyak lagi aku nak cita sal mak ayah nie :-)
aku harap dapat buat yang terbaek untuk keluarga aku...wait for me!

0 comments:

Newer Posts Older Posts