Saturday, February 2, 2013

Positive Diri, Positive Minda!

betul kata orang, lagi banyak ilmu diterima lagi banyak kita sedar diri kta ni 'bodoh' kra tak cerdik la :-p ~

aku sendri sedar aku memang kurang ilmu. sebab tu aku tak pandai.haha...thu, kna bersyukur. cuma kta kna sedar la kan.ilmu da banyak ka dak suma :-)

2013 nie banyak beri aku pengajaran. untuk aku terima, analysis, buang yang -ve and implement yang +ve.
masa banyak dihabiskan dengan baca buku. bukan novel. cma buku pembangunan diri, motivasi dan travelog ja disentuh, dibaca dihayati...sedikit sebanyak buat aku berubah dari segi pemikiran dan kerja harian. ditambah pula dengan seminar dr azizan baru2 nie. memang watkan aku cuba pikir panjang tentang diri :-)

bagi aku, bagi jadi orang yang positive perlu ada dua benda ni :

fezly, positive diri! diri tu boleh dikatakan cam hati la.
buang 'biawak2' dalam hati tu dlu. bila pandang sesuatu, jangan dipikirkan -ve. cuba pikirkan kebaikan dan doakan yang terbaek untuk tu. contohnya kan, bila gi makan kedai...tetiba dalam 4 orang makan nasi ayam tu, kita dapat ayam paling kecik dan bahagian yang kta tak suka. rata2 orang yang aku knal, mesti ckap "shit, ayam kecik!" tak pon "kecik gla...bodo la~".haha...tu sebab apa, sebab dia bandingkan dengan orang lalu terpintas nak pikir -ve untuk apa yang dy terima. so jawapnya makan dengan hati yang tak ikhlas dan tension! haha...kan da penyakit hati tu.masalah~

and satu gi, positive minda!
dalam erti kata sebenarnya, dalam 'tutur kata' + positive diri.. .

contoh, kawan kita nak kuruskan badan. nampak la usahanya kan. sekali kita ckap "eleh, hang jogging banyak mana pon sama ja".

contoh lagi, kawan kita minat dalam satu2 benda yang dy suka kan, sekali kita pon komen "huhh....benda tu bosan, tak nampak matang, tak nampak cam orang dewasa".

nampak?? sebab tu nak positive minda,kna positive kan diri dlu. kalau kita guna positive diri dlu, mesti kita akan pikir...nak ckap sesuatu tu..adakah akan mendownkan orang tu atau memberi dy semangat dengan minat orang tu. kalau pemikiran positive diri tu jadi, mesti tutur kata akan jadi A++...tu namanya positive minda!

sory la aku ckap cam buku sket.hahaha!

tpi tolong tolong tolong, positive.....
cuba anggap, 'kalau aku positive dengan orang sekeliling aku....macam tu jugak orang positive ngan aku'.

wit nik hafizul! my abeii....
rugi la kalau slalu down2kan orang....nanti smua orang tak suka nak bergaul ngan kita :-)

0 comments:

Newer Posts Older Posts