Monday, November 18, 2013

Jadi Barista

hmm, disebabkan aku free...aku lapang malam ni, kerja dari big boss aku-Abang Amir tu da dikira abis...
pastu disebabkan aku tengok drama korea The Heirs arini..tetiba aku minat nak kongsi sesuatu dalam blog usang ni. hehe.

tadaaa~~
aku da dapat satu benda yang lama dah aku brangan! haha..


Coffee Maker + Grinder Machine = aku perlu jadi Barista (barista ni panggilan di itali tak silap, utk orang yang wat coffee nieh).

ni antara yang termurah la,dalam 1300...kalu ikut lagu Aku Kaya tu, rasa cam nak beli yang harga rm8k tu.haha~ tapi coffee maker ni pon da tbaek da...sama ja. cuma yang mahal siap satu set la, coffee maker + grinder.

memandangkan family aku memang penggemar kopi...sangat2! haha~jadi sejak cuti ni ak banyak utube and google camna nak buat latte art yang tbaek. yang bentuk Heart, Tulips apa smua..susa kot. bukan blajaq grind saja...steam susu pon ada cara. insyaAllah, ada rezeki lebey nanti aku nak gi workshop group Barista Malaysia. alang2 da beli mesin kan...biar sampai expert! mana tow leh buka kedai kopitiam nanti.hehehe~

ni la untuk permulaan...lebey kurang la. tapi rasanya seyez sedap! sebijik cam coffee bean n starbuck! hehe~save duet dari berbelas ringgit nak beli secawan kan? baek beli sebungkus bean dorang yang dalam RM30-RM50 pastu leh wat dalam 20 cawan. untung! ;-)



untuk kualiti yang terbaek, patutnya buih tu kecik2 ja....kalo besaq camni agak kurang. dan kesalahan pada steam susu :-)

ok..ni leh kurang cun. pandai steam susu + double shot memang jadi. (mak ckap "eh..cam ada tulisan Allah". haha..merepek)

haaa walaupun tak jadi tulips ka heart, tapi campuran double shot ngan cara steam susu tu cun. coffee nampak nais!

sebenarnya banyak lagi skill dan ilmu perlu aku bljaq tentang wat coffeeeee nih....slow2 kayuh la kan.hehe!
kualiti biji kopi pon perlu. nak light, medium, or dark. smua tu sangat2 maen peranan.

dan wat masa ni, aku sangat-sangat suka bean dari Starbuck yang edisi Krismas ni, limited edition tu! dy Dark. memang pekat tambah2 wat double shot. sangat-sangat sedap...rasa ada campuran bluberry pon leh kata, pas minum tu, maen2 lidah sket..rsa! haha ;-)


 sampai disini saja cita sal barista..hehe.insyaAllah pas ni da pro ak upload pix cun2 nya latte art! ;-)

target!
 ps : thankx Bjon sebab share beli coffee maker smua ni skali ;-) tak la rasa berat sangat.haha~

0 comments:

Newer Posts Older Posts