Sunday, November 21, 2010

Saling Memahami dan Memaafi

~song--> bulan kedua-melly~

hmm...maqi kita bincang sal perkara umum nie yeh.bayangkan lah,kalau la suma umat Islam kat dunia nie ada dua2 sifat tajuk nieh,apa agaknya jadi kan? mesti kita suma da maju!! kuat!! ta gentar langsung dengan musuh2 kan? mmm,tapi kita jangan korek UMAT,kita juz korek MELAYU.sebab kita kan melayu,lemah pun melayu...islam leh,tapi kta cubit yang kecik nie dlu~hehe

bukan apa tau,sejak 2 ari aku pegi klantan nie.alhamdulillah! aku tengok leh kata 90% kedai kebanyakkan melayu..dan kerajaan klantan plak mewajibkan suma banner or iklan kedai2 mesti ada jawi.hah! bertambah sejuk lah mata aku tengok.kan2~

tapi,aku dapat rasa sangat kemunduran dari sektor ekonomi orang melayu nieh.bukan dapat rasa,tapi dapat nampak! tengok~! heee~ya ya! i noe,kelantan antara negeri yang tak banyak langsung utang kerajaan pusat ngan kerajaan persekutuan.tapi, tah.aku masih pelik.bukan salah kerajaan sangat.tapi bagi aku kemunduran bangsa tuh.nampak kemajuan disana umpama time taun 90an.sehinggakan,na tengok satu taman pun susah kat sana..malah satu jalan cross over ataz pun tak dek.jalan cross over?? yah! sebab aku baru tengok satu projek cross over depan kb mall baru na wat.hahak!

bukan na maen sentimen negeri,tapi laen sangat dengan Kota Bharu dimana ibu negeri dengan Bukit Mertajam yang hanya dipinggir kemajuan penang tuh.kra BM nie pinggir bandar.tapi,kemajuan nya hampir2 or lebey dari KB tuh.hahak~maaf la yeh.pandangan2.

yah,panjang kan huraian aku.memang pun! blog saya plak kan~hahahak!

bukan na kata maju apa,cuma aku na orang MELAYU nie paham,memahami! bila kta memahami keadaan,kita akan berniat or plan na maju..baru lah ada pembangunan! baru lah KAUM MELAYU tuh akan naek levelnya dpandangan luar.nie tak,bila satu satu pihak pakat2 ta memahami pihak laen,berbalah! pastu ada dua puak...ha...

dari dua puak plak..tetiba,ada la si kunan nie ta puas ati,pecah....~ *nampak tak sifat memahami dan memaafi kita tu tak wujud??* jadi,camna na jadi pemimpin??? bila ada puak2 nie~

cuba lah kan...senang ckap si bn nie rendah diri, pegi memahami niat pas untuk memimpin negara~'knapa korang na pimpin sangat negara nie?? owh...sebab nie...maaf la eh.biar kami perbaiki~'
pastu yang si pkr plak ckap 'hah..kami leh ja sokong kalau wat camni camni..'

hah! ta keh solve tu..selesai masalah budu kan~haha..tapi sendrik mau tau lah kan,susa la nak camtu.ha,sebab tu lah..KAUM SENDRIK ta memahami.nampak aku besaqkan tulisan tu?? sbab aku geram ngan kaum aku sendrik.hahak!

hablul minannas~
jadi kita tak perlu pandang sal politik negaralah..kalau rasa besar sgt benda tuh.baek2..pandang hubungan kita dengan manusia.orang ckap hablul minannas kan?? jga hubungan dengan manusia.dimana na aku ckap nie kira kelompok kecik..hubungan antara kita dengan parent,hubungan kita dengan kawan,dengan cikgu,dengan masyarakat terdekat.ha..

cuba start ari2 kita dengan perasaan memahami dan memaafi.bgun2 pagi tengok mak pokpek2 mara~jangan kita pegi mara sebab ganggu kta tdo plak kan.pegi tnya 'napa nie mak..ada masalah apa nie?'.ha..haha! itz better rite! nmpak tak apa aku na ckap nie??! ketuk kang~haha..then bila kawan2 kita wat salah,dy bagi kita marah..cuba pahamkan.'owh..memang sejak dlu prangai dy camnie..aku da paham,baek..aku maafkan'.ha..smart kan? insyaAllah..kalau kita start ari2 kita camnie,satu ari tu aman dunia! hehe..tapi kalau memang perangai cam KENTUT,sifat memahami pun kna la ubah skit~pegi wat kja laen keh..ha..tu memahami lah kan~ :)

time demo gms..hahak student poweeerr!


huh..pnat berhujah pendek~
jadi camtu lah aku na ckap ha...maaf la kalau isi ta ckup or pendekatan aku nie kurang~papa kekurangan sila letak komeng kat cbox tu yeh.

aku ckap tu untuk aku sma~bukan na bising sgt sbnarnya...cuma nak berkongsi.ok kan?

ayuhhh!! serapkan! suntiikkkann! dua cecair virus nie kedalam badan..truz ke hati~insyaAllah! salam~



1 comments:

liyana said...

faham2..
nice entry

Newer Posts Older Posts