Thursday, February 26, 2009

Mulianya Seorang Tok Siak

hah,pelik kan tajuk tuh..hehehe.korang thu x tok siak tu pe?dia nie orang yang jaga,cuci,bersihkan masjid korang tuh.kisah teladan nie~crita dia camnie..

pagi tadi time aku tengah cuci buaian(nak cat) kat depan umah, lalu seorang tok siak kampung aku...dia nie muda lagi rasanya,dalam lingkungan cam 30+ ja. basikal tua tu la yang jadi pembawa dia kemana-mana pun..

yang menarik aku untuk mengenal dia lebih dekat nie sebab perwatakan dia tuh.riak wajah yang slalu senyum ja pastu jumpa orang bagi salam sambil mengayuh basikal tua tuh.lepaz dia lalu depan umah aku tuh,tringat aku time skolah dlu.sebelah skolah aku tuh ada sekolah rendah.tiap2 pagi,ayah antar aku sampai simpang jalan tuh.then aku truz jalan ke pintu skolah yang jarak dalam 100meter..sambil2 aku relax berjalan tengok orang laen datang skolah.ada yang naek moto,kreta,ngan van dan bas.ttba...truz aku terpandang tok siak nie yang tengah kayuh basikal antar anak dia skolah rendah. muka dia tenang ja...tak da pun rasa segan,malu walaupun sebelah dia smua kreta parent yg lain tgh antar ank.ari2 camtu.tu lah yang mengucikan hati aku pagi2 time nak pegi skolah..sob sob sob.kalau pegi masjid pun,dia la yang tolong cuci kubur,cuci karpet...

keja tok siak nie suci kan.walaupun cam cleaner,tapi nie cleaner yang dipandang tinggi masyarakat~ dah la dapat pendapatan 100% halal pastu dekat ja diri ngan Allah ari2....kita yang senang nie,slalu ka masuk umah Allah tuh??bagi laki2,time jumaat ja sebab wajib! hukhuk.yang perempuan lak???lu pikir la sendirik.hahahaha~

aku tringin nak insert pic dia.tapi aku segan la nak pegi jumpa ttba nak tangkap gmbar kan.jd xde la...

tapi! cuba korang bygkan,aku pegi jumpa then tanya,"tok siak..sy nk amik gmbar leh x?".ttba dia jawab "ah! bguz gak,kita leh bubuh dalam friendster ngan myspace tok!".hahahaha~ xda lah.hanya rekaan smata mata ye!

insyaallah,kalau suatu ari nnt aku senang...aku nk beli kat dia skuteer.hahahahaa.tiuw~

3 comments:

najwa said...

ngee~
kn bgos kalo tok siak uh ckp
'bgos leyh msok dlm frenster n myspce die'
leyh gk ak add..
ngeh3~

eju said...

sob sob..
terharu2!
kem salam kat tok siak
tanye die nak kawen lagi x?
hahahahhahaha

*psstt...jgn lupe buat tag*

EidaAz said...

hohoho~

eju nk ke??

eida nk juga ni saf~

Newer Posts Older Posts