Sunday, October 9, 2011

Melayu Lembab

saya bukan DAP yeh!
saya bukan UMNO!

bila beli barang dari cina,upah cina wat rumah,biznez ngan cina, orang melayu mesti cakap,'tengok..bangsa sendri tak mau tolong.....melayu kita lanie...macam nie lah'.

then bila kita beli barang dari melayu,upah melayu wat kerja contohnya bina rumah... agak2 kualiti tu sama tak ngan cina nya kerja???
macam tu jugak kalau kita biznez ngan melayu. ada ja masalah. lembab! tak kemaih!

erk...aku? orait,saya Muhammad Safwan.BANGSA MELAYU.
tapi saya sukaaaa sengat kutuk bangsa saya.haha...bukan kutuk.cuma,komen okeh ;-)

aku sebenaqnya tengah geram ha...tu aku post sal kaum2 nie.haha...
semua nya bermula dari semalam. jeng jeng jeng~~
aku nak beli satu barang nie.then cari2 dalam tenet,owh... ada wakil jualan dy.orang melayu.ustaz plak tu.bguih la kan.ada 2 orang ustaz yang jadi wakil kra ajen untuk barang tu. so,aku kol ustaz 1.

AKU : assalamualaikum...ustaz,sy nak beli ******...boleh jumpa ustaz bila dan dimana eh?
USTAZ 1: waalaikummusalam,kol saya nanti2...sy sibuk.tengah ada tahlil.

ok,patutnya kita customer....then nak beli barang tu banyak tow.apa salah hang ustaz kol balek.pastu,tak pa lah kan...aku kol ustaz 2.

AKU: assalamualaikum ustaz,sy nak beli *****...macam mana?
USTAZ 2: ha...barang ada.insyaaaaaAllah~~ boleh2,saya tengah ada hal.nanti petang boleh?
AKU: okeh...

......petangnya......

USTAZ 2: bos tak balek lagi. adek boleh bank in kan ke akaun sy tak duet tu? nanti saya dapat duet,saya amek barang kat satu koperasi nie,kta jumpa na.

aku da pelik.dalam tenet ckap dy ajen.tapi ajen pon tak da barang.kalau aku tow kna pi amek kat laen..baek aku truih pi ja koperasi tu.huhu...ok la kan,dalam bapa jam pastu,dia mesej swuh bank in ke akaun isteri dy.hahaha.... aduh,ustaz tu tak da akaun bank ka?? dol,kalau ak beli seringgit dua tak pa jugak.senang2 nak swuh orang bank in.kang duet dia bawak lari~haha...
time tu dalam keta.mak ayah aku gelak la....sebab tak sangka ustaz dua2 cam apa ja.ayah dok ulang ayat 'huh..camnie la melayu wat keja'.

aku pon dapat kenal pasti,owh koperasi yang ustaz tu ckap kat kedah.koperasi M***.

jadi arini,pas2 sarapan suma.aku ngan parent aku pon pegi la cari mana koperasi M yang ustaz tu ckap tu.owh,koperasi kat surau~baguihnya... :-).then setelah berjarak kami mai,TUTUP.sampai2 ja kat Koperasi tu,juz ada papan kecik ja 'KOPERASI M'.siap kunci mangga bagai.adez~

aku pon kol la ustaz 2 balek.
USTAZ: ohh...koperasi buat masa skarang memang tak buka lagi.insyaAllah malam nie.tu pon ikut keadaan.

hahahahaha...aku pon letak la tepon.gelak panjang~

camnie nak berniaga apa ustaz! baek tidoq ja kat umah! jangan la gatai tangan jadi ajen...gatai sangat nak wat koperasi lah  apa lah,kalau camnie punya keja! haish~~~

0 comments:

Newer Posts Older Posts