Thursday, September 30, 2010

l luv Mongolia..

ai!! haha..
sambil2 aku makan karipap tadi,aku sja lah bukak National Geographic.tajuk nya Monster Fish (arh..kalau ta silap lah).2 ari lepas cta sal ikan pari kat sungai makong di thailand.waaa besa seyh.ikan pari tu.and and~~ rini,aku tengok sal ikan Taimen yang dorang tangkap kat Mongolia.

besaq kan ikan taimen nie
hah....dalam epi2 tengok tentang ikan tuh.~tapi lebey tertarik ngan keindahan mongolia river tu.cantik!! indah!! nyaman! i like it!
waaa....seyes tenang~hahak
plus2..di mongolia kan,ibunegara dorang pun ta pesat sangat tau..walaupun negara dorang kaya ngan lombong emas.tah la lesap mana duit tuh.then keindahan mongolia memang kebyakkan saintis2 ckap thap A++ lah.ha..kra kurang sangat pencemaran..pastu bla time musim salji,air2 sungai tu beku~~tapi ada la jugak sungai2 ha,tgok,btapa kuatnya ikan nie,leh duduk dalam keadaan sejuk2 tuh.pastu,time aku tengok tb tadi pun,hush! tringin sangat ajat dihati na pegi sna...bawak anak2 melancong! (haha...anak plak da~ hehe)
keindahan ini yang aku inginkan!
 best ja rasa...hmm,meh cita skit sejarah ikan taimen nieh.
ha...maqi2 dduk meh. ikan taimen nie asal dari negara china.tapi dgar crita air di negara china tu kurang menyenagkan ati ikan nieh...so dia pun berpindah ke rusia dan mongolia.ha gitu je ctnye.haha! yang aku paham la kan~salah biaq la~haha! dan2..ikan ni mrupakan antara ikan terbesar di Asia nieh.
cantik tompok2 tu!
 jadi...jom jalan2..hehe~

2 comments:

saya_arief said...

da tengok gak monster fish tu..
besar giler ikan dye..
goreng sedap tu.

safwan said...

yap~bso woh...

da ar aku mnat mancing~hehe

Newer Posts Older Posts