Thursday, October 14, 2010

Generasi Al-Quran Sains

yea yea....saya orang Islam.

yea yea....saya slalu baca Al-Quran.

yea yea...saya amik aliran Sains.

tapi,saya ta penah gabungkan kedua2 nieh.nak gabung npe pulak,ta kne pun~

haaaaaaaa! sambil baca solusi nie,tingat2,dlu time aku blaja bio or science kan,aku lah penekan nex2 kat lappie tecer aku.bla capter2 yang aku blajaq,satu pun ta pnah cikgu kait dengan al-quran.Bukan aku na ckap cikgu tu teruk! maaf ye,tapi guru2 sains langsung tak terapkan unsur2 apa....tauhid dalam bab2 cam terjadinya hujan,cam na kta leh lahir,haiwan or apa2 pun lah.sebab sains tu ilmu alam.ilmu yang dimana kita nampak,kita kaji kita dapat.kan2?btul tak aku ckap nie.haha! kalau sala gthu jeh.kita sama2 baca dan memperbetulkan perkara baek,dua2 dapat kebaikan kan~

pastu plak...cuba kita pikir,mcm mana nak budak yang blajaq smua nie nak kait n hubung kan diri,nak mengamalkn diri dengan kehidupan dengan agama?? pada hakikatnya kan,ilmu wahyu nie leh dikatakan sebagai tapak,manakali ilmu aqli cam fizik bio kimia math leh dijadikan bangunan.so! kalau tapak kita tu kuat,utuh,anti gegaran (masalah hati)....tapi tanpa bangunan,dia jadi tak dak makna lah kan.camtu jgak dengan bangunan yang besaq kedabak,tapi tapak yang tak utuh,leh hancur kan~jadi nak ckap kat snie,perlulah kedua2 ilmu nie kita capai,kita genggam betul2 dalam diri,insyaAllah,bangunan kita tu berdiri cantik ja~~

pernah tengok halaqah sentuhan qalbu???? kan ada time trainer2 esq tu ckap sal kebesaran Allah dalam menciptakan manusia dari segumpal darah smua,penah tak kita blajaq bio bab human sex or about how was human created?? cuba bayangkan kalau kita dalam kelas,gabungkan dua2 nieh.sambil tambah ilmu,sambil tu kita insaf diri kan~sambil2 tuh kita dapat rasa 'oh! mcm nie kah aku dlu,subhanallah!'.'subhanallah...indahnya ciptaan Tuhan,malu nya aku.....tringat aku penah derhaka kat parent aku'.kan2???

nieh tak,bukan rekaan yeh.tapi aku sendrik penah blaja benda nie.aku ingat lagi..time aku dalam klas blaja bab tu leh smua pakat gelak2 gi ngan cikgu tuh.pastu salin2 apa yang dalam slide.then balik umah,tak rasa or terlintas langsung dengan KEHEBATAN! KEINDAHAN! yang aku miliki tuh~huuu~

ayuhlah,baca lah alQuran bukan dengan huruf dan tajwid sahaja,tapi membaca dengan akal dan hati hingga kita dapat amalkan dalam kehidupan seharian kita dengan membangunkan kehidupan masyrakat umat Islam nie...

sedap ayat laz bab nie yang aku baca, 'Inilah yang kita inginkan.Kita inginkan generasi al-Quran yang 'hidup' bukan generasi al-Quran yang beku! jumud! dan matii!'.haha....~wasalam~

sem 1 ~ p makan jalan,skrang? motooo

1 comments:

dib. said...

haaaa! tahu2! isu 20 page 3 nih!
aih,,bwu bace smalam~~ tulah owang skarang otak nak logik jaaa, ulama' kite plak majoriti relate Al-Quran ngan sejarah. . .camne umat nak sedaq.

Newer Posts Older Posts