Saturday, October 9, 2010

Masalah hati 1

salam,slamat pagih malaysia,brunei! yuhuuuuuuuu.....*bajet cam kat konsert af plak kan,haha!*

ok,arini kita akan sembang sal hati manusia yeh.tengok kana,left ventricle tuh.dia tebal dari kanan yeh.

erk! maaf,bukan aku na cita sal nieh.haha! aku na cita sal hati ke hati tu.erk?ok.

masih ta paham apa?? hmmm,seyezly..aku masih ta paham hati orang.terutama HATI ORANG yang dekat ngan aku.but,not my family ok.fine.huh,penat bila pikiaq hal nie.

pagi nie,aku bgun ta tdoq oh.ha..semalam tdoq awai tau.kul 1 2 camtu lah.sebab apa??
1) mak aku swuh la tdoq awai...dia tgk kadang2 nak bangun subuh pun susah sangat,so aku pun try slow2 la brubah kan..hehe!

2) ayah tutu ckap kalau tidoq ari2 pas subuh leh mendatangkan kepapaan.bukan pak an mmber aku tu yeh.haha! kepapaan la.cam susah camtu la.so aku pun cuba la ta tdoq! hehe.sebab taget aku sebelum umoq 30 PHD..ti arap2 dipermudahkan urusan kan. (tingginy harapan! perrggh! )

owh! sambung sal tajuk HATI ORANG kan, heran tak sebab apa ada 1 kat tajuk tu?? hmm,sebab ti ada second epi plak.haha! sebab tajuk nie na kupas2 banyak tau.lagipun hal hati orang nie memang slalu jadi.ta jadi harini,jadi esk,ta esk lusa,ta lusa hah~ta lah

jadi kan, *jap amik chewing gum na kunyah,hehe!* hah,jadi kan..arini aku na sembang sal jiran2 aku.
jiran??? ti dorang ta baca kat blog nie? hah! kisah plak kan...ala,ta da la dorang na bca2 nieh.

aku tengok kan,kampung aku nie...makin hari makin parah la.umpama bumbung tireh,tau tireh? bocoq2.hah..umpama tu.harini bocoq snie,ta sempat na tutup...bocoq sana plak.ha...sebab apa??? sebab kurang didikan agama?? erm,memang la kan.tapi tu isi yang umum sangat bagi aku.isi karangan darjah 6 leh ar ckap camtu.pengaruh tv smua.haha!

tapi..apa yang aku maksudkan bocoq tu?? erm,cam nie tau.benda nie da lama da owg2 kampung tau.perbalahan 2 adek bradik yang dimana dua2 iman.tapi sorang umno,sorang pas.huh.memang masalah la kan~aku na cakap aku pilih kasih sebab aku pas,sebab tu aku pilih pas...tak jugak.tapi yang si umno tu nampak sangat,na duet.semayang tarawih ta mai,tapi dok dapat gaji imam.adakah itu imam or pemimpin yang kita cari???? hang imam,hafiz plak tuh! patut paham alquran! patut tau apa isi kandungan alquran.ada Allah swuh umat Islam saling bergaduh dpt pahala?ada? ayat mana kata,tanggungjawab sbgai pemimpin memang ta pelu wat apa2?

pastu.kes 2 plak,anak-anak muda kampung aku nie.huhuhu...bukan na ckap aku nie baek ka terpilih ka apa.cuma aku heran napa makin hari,makin ramai penagih kat kampung nie.ta jadi penagih,dia jadi jahat,ta jahat..dia wat benda2 tak elok.bawak anak dara owg sana snie.jadi?? mana generasi yang nak backup umat nie hah?nak dakap tiang agama tu..spa arh? adakah ti tua dia baru dapat hidayah then baru na bertaubat?? tapi tak ka mustahil tuh.tah la...

pastu plak..orang kampung pakat2 tutup hal nie.masing2 malu na cita sal anak dia,then bila ada anak berjaya..ta kisah la ke U ka ke da kja,dorang ada hasad dengki. bukan kan kita patut rasa bangga! patut rasa gah! yaaaaa....

BUDAK TU DLU TINGGAL KAT KG AKU~!
BUDAK TU MEMBER LAMA AKU KAT KG!
SYUKUR ALHAMDULILLAH...KAU DA BERJAYA MAT!

patutnya camnie lah suara kita kan bila tengok orang terdekat or orang kampung kita berjaya.nie tak~lagi lama lagi jauh....jauh dan jauh. hang pi lah ngaji kitab mana pun,kalau hati masih dok berdengki-dengki,ta ada apa la paksu oi....(paksu tu sja ja,huu bukan paksu aku yeh). sudah la~~~sudah! (tringat plak lagi 6ixth sense) mari lah kita sama-sama insaf diri tu.buang la yang buruk2 besi berkarat dalam hati tu.hidup bukan kekal pun.dengki,puak,harta tak kemana aih...buang la jauh2.

haih,penat nak meratuih dalam nie banyak2 (meratuih=bebel). HANG PUN TA BAGUZ CAM NA SAF! tapi sekurang2nya aku ta penah nak berdengki dengan kejayaan orang.syes nie! aku iklaz!

kezen aku amik kos medic?? ta jeles! kezen aku jadi usahawan berjaya?aku bangga! congratz!

apa?? kawan sekelas aku jadi programmer berjaya? tahniah!!! syukur aku dapat kawan pandai.aku nak blajaq dari dia~ sikit pun aku ta jeles.na lawan result? fine.bguih la..niat na perbaiki diri dengan ilmu.


maaf la kepada sapa yang baca.ta kra adek bradik aku ka,orang kampung aku ka,haha! ada plak kan.tah la.kot2 kawan2 aku ka.syesly smua, nauzubillah!!! aku takkan dengki dengan kejayaan korang,rezeki korang kan! then tok2 imam tu..aku berdoa lah agar pakat2 terbuka hati nak menginsafi diri.makcik2 pakcik2 kat kampung nie,pliz la...buang sifat ego.plz.maaf budak muda ini bersuara.tapi disini saja tempat saya mengadu.HOHOHO...(blog sy,punya pasal la! hahak)

2 comments:

Sha said...

'like'

trubat kekosongan xwt pape cuti nih.. best bce blog saf la..

safwan said...

haha..alhamdullilah~ada owg sudi nak bca luahan hati saf.haha..tq yeh

Newer Posts Older Posts